Pokúsime sa priblížiť problematike výberu softvéru a na základe našich skúsenosti vám poradiť ako postupovať.
Zaoberáme sa vývojovom softvéru na mieru od roku 1997 a postupujeme vždy od analýzy až po implementáciu a podporu. Zo skúsenosti vieme, že prvým krokom k vytvoreniu úspešného riešenia je pochopiť klientov súčasný biznis proces.
Práve pochopenie súčasného biznis procesu nám umožňuje navrhnúť a naplánovať ten budúci s informačným systémom. Začneme preto analýzou súčasného stavu a ukážeme vám aj ako postupovať pri návrhu procesov s podporou informačného systému na konkrétnom príklade.
Biznis proces predstavuje súbor jednotlivých aktivít, ktoré vedú k dosahovaniu cieľov podnikania. Skúsme si jednotlivé aktivity biznis procesu zaznamenať do ucelených celkov a pripísať k nim úlohy, ktoré musíme v rámci aktivity plniť.
Príklad:
Oddelenie ktoré vytvára prezentácie zobrazované na zariadeniach vo výrobných halách | |||
Aktivita | Úloha | Plnenie úlohy | Ako to moji zamestnanci vykonávajú ? |
Tvorba a správa obsahu prezentácií v PowerPoint | Správa dokumentov prezentácií | Vloženie dokumentu do prezentácií | Nahrávajú dokument manuálne do každej prezentácie zvlášť |
Úprava dokumentu v prezentáciách | Upravujú dokument manuálne v každej prezentácií zvlášť | ||
Aktualizácia dokumentu vo všetkých prezentáciách | Pri zmene jedného dokumentu, manuálne menia obsah dokumentu v každej prezentácií zvlášť | ||
Vymazanie dokumentu z prezentácií | Vymažú manuálne dokument z každej prezentácie zvlášť | ||
… | … | … |
V tabuľke môžete vidieť ako vyzerá analýza súčasného biznis procesu jednej aktivity a jednej úlohy.
V ďalšej fáze identifikácie problémov pri plnení úloh odporúčame začať otvorenými otázkami.
Napríklad:
Výstup môže vyzerať napríklad takto:
Plnenie úlohy | Ako to moji zamestnanci vykonávajú ? | Musia moji zamestnanci zadávať rovnaké alebo podobné údaje na viacerých miestach ? | Koľko ľudí sa snaží vykonať jednu opakovanú úlohu mesačne ? | Koľko času im to v priemere trvá mesačne ? (čas*počet zamestnancov) | Je tento systém spoľahlivý ? (priemerný výskyt chýb vykonaných zamestnancami*čas potrebný na dohľadanie a opravu chyby) | Aké problémy a chyby vznikajú pri plnení úloh ? | Ako prebiehajú aktualizácie ? |
Vloženie dokumentu do prezentácií | Nahrávajú dokument manuálne do každej prezentácie zvlášť | áno | 10 | 20h | 10ch*1h, 10h | zamestnanec vložil nesprávny dokument | manuálne v každej prezentácií zvlášť |
Úprava dokumentu v prezentáciách | Upravujú dokument manuálne v každej prezentácií zvlášť | áno | 25 | 50h | 12ch*1h, 12h | zamestnanec zabudol upraviť dokument v niektorých prezentáciách | manuálne v každej prezentácií zvlášť |
Aktualizácia dokumentu vo všetkých prezentáciách | Pri zmene jedného dokumentu, manuálne menia obsah dokumentu v každej prezentácií zvlášť | áno | 25 | 50h | 12ch*1h, 12h | zamestnanec neaktualizoval dokument v niektorých prezentáciách | manuálne v každej prezentácií zvlášť |
Vymazanie dokumentu z prezentácií | Vymažú manuálne dokument z každej prezentácie zvlášť | áno | 10 | 20h | 10ch*1h, 10h | zamestnanec nevymazal dokument zo všetkých prezentácií | manuálne v každej prezentácií zvlášť |
Na základe výstupu vieme vyhodnotiť problémy pri plnení úloh. V našom prípade:
Plnenie jednej a tej istej úlohy viackrát:
V ďalšej fáze sa snažíme hľadať priestor pre zlepšenie. Znamená to vedieť si stanoviť čo chceme v budúcom biznis procese dosiahnuť. Chápme to ako redizajn súčasných biznis procesov s cieľom zlepšiť naše podnikanie.
V našom budúcom biznis procese chceme dosiahnuť:
Odstrániť plnenie jednej a tej istej úlohy viackrát a tým:
Hľadáme spôsob ako plniť jednu a tú istú úlohu efektívne, iba raz. Zadávame požiadavku pre informačný systém.
Naša požiadavka: Automatizácia plnenia jednej úlohy viackrát (to čo chceme softvérom dosiahnuť):
(v odrážkach – to aké funkcie vyžadujeme od softvéru)
Na základe našej predstavy o budúcom biznis procese a požiadaviek pre informačný systém vieme čo chceme softvérovým riešením dosiahnuť a aké má mať funkcie.
Hľadáme softvérové riešenie podľa funkcií, ktoré požadujeme. Náš proces je špecifický a preto sa rozhodujeme pre softvér na mieru (ktorý nám umožňuje funkcionalitu prispôsobiť naším potrebám) a nie pre hotové softvérové riešenie aktuálne dostupné na trhu.
Príklad, ktorý uvádzame vychádza z projektu, ktorý sme realizovali a je len jednou súčasťou riešenia. Celé riešenie, ktoré sme navrhli funguje na báze dvoch aplikácií a to Administračnej a Prezentačnej. Prostredníctvom administračnej aplikácie sa upravuje a spravuje obsah prezentácie. Na základe nastavení v administračnej aplikácií sa následne zobrazuje aktualizovaná prezentačná aplikácia (zobrazuje jednotlivé prezentácie) na zariadeniach vo výrobných halách.
Oddelenie ktoré vytvára prezentácie zobrazované na zariadeniach vo výrobných halách | |||
Aktivita | Úloha | Plnenie úlohy | Ako to budú moji zamestnanci vykonávať ? |
Vytváranie a správa obsahu prezentácií v dvoch navzájom prepojených aplikáciách – prezentačnej a administračnej | Správa dokumentov na stránkach prezentácií | Vloženie dokumentu do prezentácií | – dokument nahrávajú na jednom mieste v administračnej aplikácií
– môžu si navoliť zobrazovanie dokumentu na jednej, viacerých alebo vo všetkých prezentáciách – vytvorili sme pomocou informačného systému možnosť zadávať dokument hromadne alebo do vybraných prezentácií |
Úprava dokumentu v prezentáciách | – dokument upravujú priamo na zariadení vo výrobnej hale prostredníctvom prezentačnej aplikácie
– dokument sa automaticky aktualizuje vo všetkých prezentáciách – vďaka komunikácií medzi aplikáciami sme vytvorili možnosť automatickej aktualizácie a pridania dokumentu priamo vo výrobnej hale |
||
Aktualizácia dokumentu vo všetkých prezentáciách | – dokument aktualizujú v administračnej aplikácií
– dokument sa aktualizuje vo všetkých prezentáciách automaticky – pridali sme možnosť automatickej aktualizácie dokumentu |
||
Vymazanie dokumentu z prezentácií | – vymaže dokument z administračnej aplikácie a dokument sa automaticky vymaže zo všetkých prezentácií
– môžu vymazať dokument len z niektorých prezentácie – pridali sme možnosť hromadného vymazania dokumentu |
||
… | … | … |
Zhodnotenie výstupu:
Plnenie úlohy | Ako to moji zamestnanci vykonávajú ? | Musia moji zamestnanci zadávať rovnaké alebo podobné údaje na viacerých miestach ? | Koľko ľudí sa snaží vykonať jednu opakovanú úlohu, denne, týždenne, mesačne ? | Koľko času im to v priemere zaberá ? (mesačne*počet zamestnancov) | Je tento systém spoľahlivý ? (priemerný výskyt chýb vykonaných zamestnancami*čas potrebný na dohľadanie a opravu chyby) | Aké problémy a chyby vznikajú pri plnení úloh ? | Ako prebiehajú aktualizácie ? |
Vloženie dokumentu do prezentácií | Nahrávajú dokument do administračnej aplikácie a navolia na základe zariadení prezentácie kde sa má zobraziť | nie | 6 | 12h | 5ch*20min, 1h 40min | zamestnanec vložil nesprávny dokument vďaka automatizácií sa čas identifikácie
chyby a jej odstránenie zníži |
Automaticky na základe komunikácie administračnej a prezentačnej aplikácie |
Úprava dokumentu v prezentáciách | Upravujú dokument prostredníctvom prezentačnej aplikácie priamo na zariadení v hale a dokument sa aktualizuje na všetkých prezentáciách | nie | 15 | 30h | 6ch*20min, 2h | zamestnanec zabudol upraviť dokument v niektorých prezentáciách-
vďaka automatizácií sa čas identifikácie chyby a jej odstránenie zníži |
Automaticky na základe komunikácie administračnej a prezentačnej aplikácie |
Aktualizácia dokumentu vo všetkých prezentáciách | Pri zmene obsahu dokumentu, v administračnej aplikácií sa automaticky zmení obsah dokumentu v každej prezentácií | nie | 15 | 30h | – | –
vďaka automatizácií sa dokument aktualizuje na všetkých prezentáciách |
Automaticky na základe komunikácie administračnej a prezentačnej aplikácie |
Vymazanie dokumentu z prezentácií | Vymažú dokument z administračnej aplikácie a dokument sa automaticky vymaže zo všetkých prezentácií, alebo navolia vymazanie na základe zariadenia len z niektorých prezentácií | nie | 6 | 12h | 5ch*20min, 1h 40min | zamestnanec nevymazal dokument zo všetkých prezentácií – vďaka automatizácií sa čas identifikácie
chyby a jej odstránenie zníži |
Automaticky na základe komunikácie administračnej a prezentačnej aplikácie |
V tabuľke vidíme, že so zapracovaním informačného systému ktorý vyriešil plnenie jednej a tej istej úlohy viackrát sme :
Na príklade sme si ukázali ako postupovať pri výbere informačného systému. Prešli sme od:
Ukázali sme si postup ako si správne vybrať softvérové riešenie na konkrétnom príklade. Samozrejme každá firma má iné procesy a postupy a každej môže vyhovovať iné softvérové riešenie. Čo je vhodné pre jednu firmu, pre inú byť nemusí. Na čo sa teda zamerať pri rozhodovaní ?
Pri výbere vhodného softvérového riešenia pre firmu je dôležité určiť čo chceme softvérom dosiahnuť. Po analýze súčasného stavu určujeme čo chceme v budúcom biznis procese docieliť a od toho sa odvíjajú požiadavky na informačný systém.
Ak sú naše podnikové procesy a postupy podobné iným firmám, je pravdepodobné, že budeme mať aj podobné požiadavky na informačný systém. V tom prípade môžeme nájsť na trhu univerzálny hotový softvér s potrebnou funkcionalitou (napríklad softvér pre účtovné firmy).
Ak sú, ale naše požiadavky na informačný systém špecifické, tak ako v našom príklade, potrebujeme softvér na mieru. Softvér na mieru zahŕňa vlastné funkcie v závislosti od našich potrieb. Je to vlastný nástroj firmy, ktorý je plne prispôsobený procesom a potrebám firmy.
Pri rozhodovaní medzi hotovým softvérovým riešením a softvérom na mieru je dôležité si uvedomiť, že hotový softvér je štandardizovaným riešením a ponúka podporu štandardným firemným procesom. Ak aj sme firma so štandardnými procesmi, ale chceme sa odlišovať od ostatných firiem, tak nám túto konkurenčnú výhodu hotový softvér neposkytne. Preto v budúcom biznis procese musíme zohľadniť i rast a smerovanie našej firmy a to či sa chceme odlíšiť od konkurencie.
Ďalším dôležitým faktorom pri našom rozhodovaní je čas. Vývoj softvéru na mieru je časovo náročnejší ako hotové softvérové riešenie. Musíme si zvážiť či tento čas máme, alebo potrebujeme softvérové riešenie ihneď.
Je dôležité prepočítať koľko nás bude softvér stáť (počiatočná investícia, údržba, aktualizácie). Žiadny softvér nie je jedno rázovou investíciou a každé riešenie má svoje výhody a nevýhody. Pri vývoji softvéru na mieru je počiatočná investícia vyššia. Avšak pri rozširovaní a dopĺňaní funkcií sa môže z dlhodobého hľadiska oplatiť viac. Softvér vyvinutý na mieru našou spoločnosťou, je vaše vlastníctvo a nie ste limitovaný licenčnými podmienkami. Hotový softvér nevlastníte, platíte paušálne, zvyčajne podľa licencií a na základe jednotlivých používateľov. Ak vaša spoločnosť rastie a vy máte viac zamestnancov, rastú aj náklady na softvér. Hrozí aj riziko, že spoločnosť softvér prestane vyvíjať, alebo nie ste schopní mesačne platiť a keďže softvér nevlastníte, nemáte nič.
Pred rozhodnutím je potrebné si zvážiť všetky výhody a nevýhody softvérových riešení a na základe vašich potrieb a možností sa správne rozhodnúť. Firma môže fungovať aj na základe kombinácie vlastných nástrojov a hotových riešení. Je to Vaša voľba.
Krátke zhrnutie toho ako pri výbere softvéru pre firmu postupovať a na čo sa zamerať.
To čo môže firma bez akýchkoľvek IT skúsenosti vykonať je analýza súčasného biznis procesu, identifikácia problémov a priestoru pre zlepšenie a utvorenie predstavy o budúcom procese s podporou informačných technológií.
V rámci budúceho biznis procesu je dôležité zhodnotiť :
Na základe výstupov vyhodnocujeme akú funkcionalitu potrebuje softvérové riešenie (špecifickú či štandardizovanú). Rozhodujeme sa medzi softvérom na mieru, hotovým softvérom, alebo ich kombináciou. Prehodnocujeme pri tom všetky výhody a nevýhody softvérových riešení, finančné a časové možnosti našej firmy.
Ak je firma schopná, alebo má vlastné IT oddelenie, vytvára model budúceho biznis procesu so zapracovaním softvérového riešenia. Tvorí redizajn súčasných procesov firmy kde softvérové riešenie predstavuje zlepšenie podnikania.
Veríme, že sme vám pomohli zorientovať sa v postupe pri výbere vhodného softvérového riešenia pre vašu firmu. Ak sú, ale procesy vášho biznisu špecifické a nemáte jasnú predstavu ako do nich zapracovať informačný systém, neváhajte nás kontaktovať. Radi Vám v Partner Softe pomôžeme a spoločnou komunikáciou sa pokúsime nájsť vhodné riešenie.
Multilingual WordPress with WPML