Práce na projekte SatUpLink sme realizovali v roku 2008. V prevádzkovej miestnosti spoločnosti Towercom a.s. boli umiestnené tepelné senzory a snímače diskrétnych signálov.
Celkovo systém využíva 12 elektronických zariadení pre spracovanie a vysielanie signálu a ďalšie podporné zariadenia (senzory, rotory, ohrevové a chladiace telesá). Všetky elektronické zariadenia mali vlastné komunikačné rozhrania a boli monitorované jednoduchým jedno užívateľským systémom. Systém nebol dostatočne stabilný a bol náchylný na hardvérové poruchy. Operátor musel namáhavo pracne zisťovať údaje z jednotlivých zariadení. Extrémne hodnoty tepelných senzorov boli často zistené až pri výpadku, keďže absentoval systém včasného varovania.a kontrolovať ich po prípade korigovať keď boli namerané extrémne hodnoty.
Dôvodom tohto stavu bolo to, že neexistovalo jednotné rozhranie na monitoring a ovládanie zariadení. Taktiež chýbal systém riadenia prístupu a oprávnení, a preto často nebolo jasné, ktorý operátor zasiahol do parametrov jednotlivých zariadení a ako s nimi manipuloval.
Na základe priebežnej analýzy stavu vyplynulo, že je potrebné, aby bol vytvorený systém na dohľad nad týmto zložitým a drahým zariadením. Dôležité pre zadávateľa bola eliminácia externých vplyvov na funkčnosť, a aby boli zaznamenávané zmeny v nastaveniach parametrov zariadení a taktiež zmeny v samotnom systéme.
Po vyhodnotení požiadaviek od zákazníka Towercom a.s. sme vytvorili viac-vrstvový systém na sledovanie, vyhodnocovanie a riadenie prevádzkových parametrov zariadení. V tomto systéme sú v pravidelných intervaloch zisťované prevádzkové parametre pomocou špecifických protokolov jednotlivých zariadení. Jednotlivé hodnoty sú vyhodnocované pomocou definovaných pravidiel v každom cykle. Pri prekročení stanovených limitov sú vygenerované alarmy, ktoré sú zobrazené operátorovi a taktiež uložené v databáze. Ukladanie alarmov umožňuje integráciu systému do nadradených dohľadových systémov. Vzniknuté alarmy môžu byť dočasne pozastavené na základe zásahu operátora, čo môže byť využívané v prípade dočasnej odstávky vybraného zariadenia. V prípade dlhotrvajúcej odstávky zariadenia, je možné úplne vyradiť zariadenie z vyhodnocovania. Všetky rozsahy pre vyhodnocovanie parametrov sú plne konfigurovateľné prostredníctvom používateľského rozhrania a zmeny sú uplatnené s okamžitou platnosťou. Na základe používateľských rolí môžu oprávnení operátori nastavovať vybrané parametre zariadení. Systém zobrazuje zistené hodnoty číselnou formou a taktiež graficky s vizualizáciou hodnôt aj s ich rozsahmi a limitnými hodnotami. Ďalšou možnosťou je podpora generovania historických alebo krátkodobých grafov. Krátkodobé grafy je možné prepnúť do režimu sledovania, v ktorom je graf aktualizovaný v pravidelných intervaloch a zobrazuje priebeh za definovaný čas do času posledného merania. Všetky grafy umožňujú odčítavanie hodnôt z grafu, interaktívnu zmenu mierky označením priamo v grafe a export zobrazených údajov.
Systém zaznamenáva všetky operácie riadenia zariadení, administrácie systému a informácie o procese spracovania. Všetky tieto informácie sú prístupné pre definované používateľské role a umožňujú sledovanie systému a analýzu problémov spôsobených zásahom používateľa, prípadne spôsobené vonkajšími vplyvmi. Systém včasného varovania zlepšuje plynulosť prevádzky upozornením príslušného operátora v prípadoch, kde sa namerané hodnoty priblížia nastaveným limitom, aby sa včasným zásahom operátora minimalizovalo riziko výpadku celej prenosovej sústavy. Na základe historických údajov je možné aplikovať zmeny pri vzniku podobného problému rýchlejšie a tým výrazne skrátiť čas výpadku zariadenia alebo systému. Celým naším snažením sme dosiahli v neposlednom rade zvýšenie bezpečnosti a dlhšiu životnosť celého systému.
Multilingual WordPress with WPML